Inlärning av sök inomhus & om HD/ED röntgen!

Ibland får man som hundägare lite slut på aktivtetsidéer, så jag tänkte skriva inlägg om hur jag har använt mig av att lära in sök av godis eller föremål. Skriver stegen i ett sakta tempo, vissa hundar kanske har jätte lätt för detta Kira hade det. Men andra kanske inte har lika lätt och då får man upprepa och ta det i lugnt tempo!

Första steget är att ha nånting riktigt gott som hunden verkligen älskar. Jag har använt mig av torkad kyckling & korv! Låt hunden därefter lukta på godsaken, be hunden stanna lägg sedan godbiten på ett ställe så hunden ser var och nära hunden. Därefter använd vilket kommandot du känner för, jag säger sök. Låt hunden därefter i lugn och ro lukta sig omkring, när hunden hittat godsaken så beröm en massor! Vissa hundar kanske inte hittar godsaken, visa hunden med handen vart godsaken är så hunden får sin belöning.

Andra steget när hunden förstått att den ska leta efter godisen. Kan du återigen låta hunden lukta på godisen, platsa hunden låt hunden få se dig & lägg därefter godisen bakom nånting. Gå därefter tillbaka och säg sök! Beröm när hunden funnit godsaken.

Tredje steget, är att platsa hunden och därefter gå till ett annat rum där hunden inte ser. Om hunden förstått detta snabbt, kan du gömma godisen bakom eller under nånting. Annars kan du lägga den mitt i rummet! Be hunden därefter söka. Hittar den godisen, beröm annars backa tillbaka ett steg.

Fjärde steget är att gömma fler godisar, gör samma sak som inlägget bara det att du gömmer flera godisar. Det är viktigt att låta hunden arbeta i sin egen takt. Ha inte bråttom!

Femte steget & sista steget, kan du testa att söka utomhus som du gjort inomhus men kanske börja om eftersom det är mer störning ute! Eller utöka i flera rum med flera godisar eller kanske to m föremål. Det beror på vad du & hunden vill göra.


Jag brukar även när jag är ute med Kira, slänga ut en näve med godisar så det sprids ut över hela marken så får hon leta upp dem! Hon älskar allt som har med sök & spår å göra. Det är riktigt spännande att se dem söka & spåra. Man ska aldrig underskatta hundens nos, för den är fantastisk!

Fick förfrågan om vad HD/ED är man röntgar samt vad bokstäverna å siffrorna betyder.

HD är alltså att man röntgar höfterna & då kan hunden få dessa bokstäver och dem betyder:
A, Normala höfterleder grad A (alltså Utan Anmärkning)
B, Normala höftleder grad B (alltså Utan Anmärkning)
C, Lindrig dysplasi
D, Måttlig dysplasi
E, Höggradig dysplasi

ED (AD) är när man röntgar armbågarna & då får du hem siffror på vad hunden har.
0, Utan anmärkning
1, Lindriga benpålagrinar
2, Måttliga benpålagringar
3, Kraftiga benpålagringar

Detta är kort & gott vad det betyder. Många tror att det räcker att röntga höfterna & jag har sett i många stamtavlor att det är oröntgat fram, men faktum är att armbågsröntgen är minst lika viktigt. Har man en tung/framtung ras som te x får 1or, 2or som resultat så kan det vara så att den te x inte får hoppa för mycket & behöver rätt träning osv.

Så ska hunden tävlas mycket med fysiskt osv. Röntga då isåfall! Du kan få ett litet hum medan du väntar på resultatet genom att kika igenom stamtavlan, vem som fått vilka resultat & vilka som är oröntgade.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Hej!

Kan du skriva något om att lära en hund att inte dra i kopplet? :)

2012-03-20 @ 21:41:29
Postat av: Anonym

Absolut! Kör på det imorgon :)

2012-03-20 @ 22:30:35
Postat av: Ate

Hej, Skulle uppskatta om du berättar lite inför utställningar. Du som ställt Kira en del, lite allmänna tips och saker man ska tänka på! :) //Ate

2012-03-21 @ 19:45:46
URL: http://angelicaedlund.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild