Koppeldragande hundar osv!

Jag trampade snett idag på promenaden, kände hur sjukt ont det gjorde men ja jag satte mig å kollade på tv. När jag ska ställa mig upp kan jag knappt stå på fotjäveln så jag tar av strumpan å kikar, ja då ser den ut som en fotboll på ena sidan. Vad roligt! Så nu har jag knarkat ipren och ska få foten att fungera imorgon. Jag kan nämligen inte vila, det är en av mina svaga sidor. Jag avskyr att bara sitta och göra ingenting det är det värsta jag vet! Visst kan jag sitta och kolla på tv, EN STUND & sitta vid datorn EN STUND men inte en längre tid. Så ja, jag hoppas min fot blir bra till imorgon. Nu fick ni se min irriterande sida ;)

VARNAR FÖR BILD AV MIN FOT!



Hur som så fick jag kommentar om att skriva om koppeldragande, tänker skriva en teknik som jag hoppas fungerar! Kira är själv inte perfekt i kopplet faktiskt, vissa dagar är hon dragig i kopplet, medan andra går hon jätte fint. Men dem gångerna hon är lite dragig i kopplet så är det oftast faktiskt så enkelt att det te x kan vara så att jag är stressad, MEN håller det inom mig och försöker vara lugn. Det känner hon av iallafall, så dem stunderna jag är det så brukar jag bara rasta henne & vänta tills jag är avslappnad & då går en lång promenad eller motionerar.

Det man kan testa är att ta med hundens favorit godis (ta med mycket) när hunden drar.
Stanna när hunden drar, när hunden tagit kontakt, eller om du får be om kontakt. Släng då godisen bakom dig så hunden går tillbaka och tar den, beröm. Gör detta upprepande gånger, men som sagt gör det när du har tålamod. Det gäller att alltid vara ett steg före!
Om hunden drar igen, gör samma sak igen. Det är en fördel att använda klicker här, finns att köpa i dem flesta djuraffärerna.
Klicka då när hunden tagit godisen! Gör detta några gånger om dagen.
Glöm inte att när hunden väl går fint att lära in te x varsågod att den får gå framför och ströva omkring som den vill!
Men när du vill att hunden ska gå fint igen så ta kontakt och gör samma sak igen.
Det här kan ta lång tid men det är värt det när det väl visar resultat, nyckeln är tålamod så det krävs att ha det när man har en hund som drar i kopplet.

Men det kan även vara så enkelt som att byta från halsband till ett vanligt sele istället, många hundar går mycket bättre på det! Det kan lika många orsaker till varför hunden drar i kopplet det gäller att läsa sin hund noga och försöker klura ut orsaken. I dem flesta fall är det ägaren själv, som te x spänner handen/armen eller som jag sa tidigare te x är stressad, frustrerad osv! Så det är värt att testa detta. Skriv gärna om det fungerade eller inte när ni testat detta! :)


Vad roligt med kommentarer om inlägg jag ska skriva, det uppskattas verkligen. Ska skriva ett inlägg imorgon eller i övermorgon om utställningsträning vad jag har gjort när jag tränat inför utställning. Dock har jag bara ställt inofficiella men jag delar gärna med mig av vad vi tränat på iallafall!

Lägger upp en suddig bild på hur långt håret blev efter isättningen. Innan var det till axlarna.
Är fortfarande super glad över att det är så fint isatt!
(jag kan inte ta spegelbilder... så.. den här var den bästa hahah)

Kommentarer
Postat av: Ate

Tycker håret ser riktigt fint ut! :) Tack för inlägget om hur man får en hund att sluta dra i koppel, tänkte testa det med Kiara nästa gång fast hon drar ej så ofta längre, men värt att prova :)

2012-03-22 @ 11:10:22
URL: http://angelicaedlund.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild