Viltspår & andra äventyr!

I Söndags kom Jocke över så då körde jag Viltspår med först Kira, blev 5 vinklar, 2 bloduppehåll och spåret var några hundra meter. Liggtiden blev dock bara 6 timmar! Kira tog spåret kanon bra men fick avleda henne när hon fick för sig att spåra älgskit istället för att rulla sig i ;) Men därefter gick det kanon, ska snart anmäla henne på ett till öppenklass spår och hoppas på första pris denna gång!

Därefter var det Hugos tur, han fick stå och småkika när jag la spåret. Gjorde spåret 10 meter långt bara eftersom det är första gången för honom! Jag blev riktigt chockad måste jag säga, för Hugo visste PRECIS vad han skulle göra. Direkt efter jag gav kommandot "Spåra" la han nosen i backen och följde spåret väldigt noga, hittade klöven direkt därefter och blev överlycklig :) Så han fick bära med sig klöven till bilen och tugga lite! Så Hugo är en riktig talang när det gäller att spåra. Skulle vilja testa gå anlagsprovet med honom faktiskt, han skulle klara det utmärkt :)

Efter det grillade vi, Kira har sprungit lös med Hugo. Firade Valborg i Torshälla där det var en lasershow istället för fyverkerier, tycker det var ett toppen bra initiativ just för att skotträdda hundar som finns där ute! Det smällde ju lite fyverkerier när vi var påväg dit men Kira eller Hugo bryr sig inte alls.


Idag mötte jag upp Anna med sin hund & en tjej som behövde hjälp med sin hund bl a gällande passivitetsträning! Vi tränade på att hennes hund ska kunna sitta ner vid hennes sida utan att göra utfall när man kommer gående med en annan hund. Framstegen var enorma ju mer tiden gick, till slut kunde jag stå nära med Hugo i handen medan hennes hund tog kontakt med henne och satt knäpptyst! Det var riktigt roligt att se, vi ska träffas fler gånger och göra om det här tills hennes hund vant sig. Jag tycker det är super roligt att vara till hjälp & lära ut det jag kan, samtidigt lär jag mig mycket ju mer hundar man stöter på!

 

Efteråt packade jag ner flytväst och långlina, tog med mig båda hundarna & gick till badet som ligger en liten bit härifrån. Det var nämligen dags för Kira att ta årets första simtur, vattnet var faktiskt ljummet härligt nog. Hugo fick kolla på eftersom jag ville ha full fokus på Kiras simträning! Apporterade med Kira och hon simmade runt som bara den, jag tror hon var en fisk innan hon blev hund ;) Så hon har längtat, nu kan vi äntligen sätta igång med simträningen igen och som tur var så bor jag nu bara 15 minuters gångavstånd till hundbadet :) Känns så himla skönt att sätta igång med Kiras träning igen dock har hon verkligen blivit en mogen tjej, märks att hon snart är 3 lilla bruden. Har nu satt igång med 10 dagars speciell utfodring till Kira får se hur det blir, är inne på dag 2!




Kommentarer
Postat av: anita bergström

Hej igen.

Du härjar på med dina hundar tycker du är superduktig!

Att Hugo kunde spåra visste jag inte den rasen tyckte jag bara lufsade omkring i tillvaron...han är så härlig när han formligen kastar ner sig när han är trött..

Här har vi en tjärn där alla hundar får bada i kommunen.

Här var så fint väder har varit ute hela dagen och nästan bott på cykeln..älskar nämligen att cykla!

Ha det bra med voffsen.Kram

2012-05-03 @ 16:52:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild