Utställningsträning!

Idag kanske det blir utgång med Liz, får se har lite och göra här hemma. Ser ut som en katastrof, alla sovrumsmöbler ligger överallt efter tapetseraren varit här! Men tapeterna blev grymt snygga :D Valde verkligen rätt, så jag tänkte ladda upp bild imorgon när allt är på plats.

Annars har jag haft besök av min mor som hjälpte mig färga det jag missat bak på håret. Det var riktigt snällt, jag älskar min mamma hon finns alltid där i alla lägen! När man är ung uppskattar man inte sina föräldrar alls lika mycket, jag var en riktigt rebell skulle göra allting tvärtemot och allt skulle vara på mina villkor. Men nu när man blivit vuxen & mer klok förstår man att allt dem vill är ens eget bästa!

Nu kommer inlägget om vad jag tränat inför utställning, som jag sa har jag bara ställt inofficiella. Eftersom som mina nerver inte har riktigt sagt ja till att våga ställa officiellt fast jag tror det skulle gå riktigt bra för Kira.

Hur som helst, först gäller det att hitta en utställning. Har man en SKK ras kan man hitta inofficiella här:
http://rytterling.se/inofficiella2012.htm. Officiella osv brukar finnas på SKKs sida! Annars får man höra med sin egen rasklubb, som te x "VHK" för vita herdehundar osv! Det brukar alltid finnas någon i närheten där man själv bor.

Sedan så säger domaren till dig vad du ska göra, som att ställa upp hunden när domaren vill se helheten. Där kan du träna in "stå" så hunden står stilla! Jag brukar gå ett snabbt varv och sedan stanna Kira när hon står som snyggast, men du kan även flytta benen om hunden står slarvigt så att benen är i en rak linje fram & bak.
Dock ska schäfrar ställas på ett speciellt sätt, infogar bild nedan lånad ifrån google:


Nu tar jag inte allt i turordning, men domaren kommer även be dig springa fram och tillbaka. Försök då få hunden så den länger på benen och håll hunden en bit ifrån dig på sidan! Eller som vissa raser ska springa framför när du springer runt ett varv. Jag brukar här gå snabbt med Kira, då springer hon som finast! Hunden ska alltså trava i ringen så bromsa om det går för fort, men gör det på ett snyggt sätt som att te x sakta ner din egen fart.

Du kommer även få springa runt ringen med andra hundar, så träna även på att hunden ska kunna springa snyggt fast det är hundar bakom & framför. Det kan man ta tillfälle i akt när man te x ska träffa en kompis med hund, träna då med kompisens hund så hunden springer framför samt bakom din hund.

Domaren kommer även vilja känna på hunden, där brukar Kira bli överlycklig och vill kramas med domaren. Det är nånting vi tränar på! Så försök få hunden att stå stilla att den visar glädje är inget negativt så länge inte hunden hoppar runt ;)

Domaren kommer även kika på tänderna så träna att te x folk som kommer över och hälsar på tar en godis och kikar på tänderna samt ger hunden godisen efteråt. På så vis blir hunden van att andra kan kika på tänderna!

Tänkte slänga in lite förkortningar vad det betyder:
BIM: Bäst i motsatt kön, alltså te x att du gått vidare bland alla tikar, ställs sedan mot en hane & hanen blir BIR. Då blir du BIM alltså bäst i tik-klassen.
BIR: Bäst i rasen, ja det säger sig själv. Alltså att din hund vann klassen över sin ras!
BIG: Bäst i gruppen, te x Kira är Amstaff & ställs i terrier gruppen som är grupp 3, att man vunnit bland alla terrier raser. (Här kan man även få rosett för andra bästa i gruppen osv)
HP: Hederspris.

Det finns mycket mer förkortningar som jag fyller ut inlägget med senare, nu fick jag telefon samtal & har lite och fixa!

Lägger in en bild ifrån en av alla utställningar där Kira blev BIR (Bäst i rasen)
och fotografen där tog bild på henne.
Har den bilden i vardagsrummet med alla hennes rosetter.

Kommentarer
Postat av: Ate

Tusen tack för inlägget! Kommer ha mycket nytta utav det! :) Riktig fin och ståtlig bild på Kira!

2012-03-23 @ 20:32:17
URL: http://angelicaedlund.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det var så lite så, fyller på mer imorgon om mer förkortingar! Det är bara kul att vara till hjälp. Så det är bara fråga nästa gång du har nånting du är nyfiken på :)

2012-03-23 @ 20:41:24
URL: http://terrierfnatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild